Äntligen "sommar" + Kiruna bilder

Allmänt / Permalink / 0
Igår var sista dagen på campus innan sommaren, woop woop! Så nu har vi deadline bara om en vecka, alltså den 5 juni, på två skriftliga uppgifter.
Den ena är en skönlitterär text som vi började på under Kiruna resa, då vi under en förmiddag fick gå runt staden och observera för att få intryck om vad det är plats osv, och sen skriva en valfri form på texten som även får vara hur lång vi vill. Jag funderar antingen på att göra texten till en essä eller mindre novell. :) Den andra uppgiften är hemtenta, som antingen ska vara en skönlitterär text(dock inte samma som den vi började på under Kiruna), eller så får man göra en analys på ett skönlitterärt verk som handlar om Norrland/ekokritik. Vilken man än väljer ska iaf handla om ekokritik och/eller postkolonialism från det norrländska perspektivet. :)
Jag tänker skriva en analys på romanen "Fallvatten" av Mikael Niemi, som vi även hade seminarium i torsdags, och utgå från hur identitet och maktstrukturer gestaltas i verket utifrån ekokritik och postkoniala perspektiven. Då den handlar om ett dammbrott och överlevnad, samtidigt som våldtäkt och mord sker i den. Hittils har jag skrivit en del så får se hur resultatet blir!

I måndags hade vi föreläsning om turism då vi även gjorde en skrivövning, och igår hade vi seminarium mellan 9-12 om det vi studerat under kursen och även en utvärdering. :) På bingon jobbar jag nu på fredagkväll mellan 16.30-00.30, och även söndagkväll mellan 16-23, woop woop! Dock jobbar vi numera ensamma, som vi alltid gjort annars, efter rånet(då vi de första veckorna fick vara två stycken)och för mig funkade det bra i söndags iaf, så lär nog gå bra framöver också. :)

I övrigt så rullar det på! Tyvärr är Game of Thrones slut, och är inte jättenöjd över hur det slutade må jag säga. Är även snart klar med första boken och har ni inte läst den; gör det! Den tar upp mycket mer än vad som händer i serien, och är även lättare att hänga med i den och så. :) Sommarkursen som jag ska studera snart handlar om de två första böckerna, men jag tänker nog fortsätta läsa de andra ändå. :p
Ska nu se en serie som heter "Slasher" och finns på Netflix, är lite grov och blodig men har ändå bra handlingar. xd Påminner lite om American Horror Story hehe. Ha det bra! :)

Bjuder på lite bilder från Kiruna;

15 maj, från tågstationen som ni ser :)

På tåget, hade köpt en subway macka dagen innan :)

Framme i Kiruna!

Min sovalkov i stugan :)

Jättefina stugor var det! Ser ut som hotellrum inuti :)

Vi hade seminarium den eftermiddagen om romanen "Tio över ett" :)

Vid foajen :)

Middagen! Detta var förrätten :) (och ja, all mat var vegansk)

Efterrätten var detta :)

Efter middagen tog jag och en kompis i klassen en trip till Coop och såg denna hare på vägen, händer inte ofta i Umeh att man ser harar precis xd

16 maj, under förmiddagen hade vi några timmar då vi fick göra observationen som sagt, så jag gick även till gallerian för att arbeta :)

Sen blev de lunch på hotellet :)

Så himla fin stad!

Från gruvan :)

Vi fick sen se en film om LKAB :)

Museet

Efter besöket i gruvan hade vi ett seminarium om det, och sen blev de middag :)

Mums!

Jag och några i klassen drog ut en stund å :)

Vi gick till Scandic och for allra högst upp, så tog lite bilder på utsikten :)